måndag 17 september 2007

Vinter nu?

Jag blev lite förvånad i morse när jag hämtade tidningen. Det snöade... 17 september... Hallå det är en månad tidigare än förra året. Klockan var strax efter halv sju och eftersom jag jobbade och hade varit uppe på larm vid fyra tiden så verkade det som om att det precis hade börjat. När mina kollegor droppade en efter en in till morgon kaffet var alla lika förvånade. Öronen spetsades lite extra när ambulansen larmades ut.
-Prio ett... hmm.. kanske.. nix..

Vid trafikolykor larmas ambulansen ut först och därefter brandkåren. De första flingorna av det vita guldet brukar oftast inte ställa till några problem för bilisterna och därmed oss på stationen. Marken och vägbanan är varm så de smälter nästan omgående.De andra ambulans larmet på morgonen var även det ett prio ett larm. Hmm... jo nu var det trafikolycka och inom vårat område. Då brukar vi dra oss ner till larmkäderna och klä oss och är klara innan SOS hinner larma ut. Det hade gått bra för de inblandade men det ger åter igen en påminnelse om att den härliga vita årstiden närmar sig.
Nu när klockan är efter 13.00 så har det centimetertjocka lagret snö som täckte gräsmattorna tinnat bort och solen har lyst upp landskapet. Jag hoppas att det blir en bra start på denna vinter med mycket kyla, så att det hinner bli käle och att det sen snöar uta-bara-hel-vete.

Inga kommentarer: