lördag 20 juni 2009

Midsommar utflyckt

Liksom förra året tog jag denna midsommardag med min kamera för att leta orkidéer. I år på ett nytt ställe där det fanns riktigt bra med guckusko och andra orkidéer. Här kommer ett lite smakprov för er som har suttit hemma med huvet i händerna.

Guckusko (Cypripedium calceolus)

Flugblomster (Ophrys insectifera)

Klicka på de svenska namnen för mer info. Några blommor finns fortfarnade kvar i kameran och kanske dyker upp senare. Det är lite skamligt att jag som jämte aldrig sett min landskapsblomma, Brunkulla. Kanske dags för att seriöst leta rätt på ett exemplar? Någon som vet ett bra ställe?

1 kommentar:

Tanten sa...

Underbara bilder som vanligt. Var Brunkullorna finns det tror jag nog du vet som hänger i M-by så ofta. Passa på att besök dem på en tid när du inte blir nedtrampad av andra bara =)
Hoppas du haft det lite gott i midsommar också och inte bara jobb.

Kram