söndag 2 december 2007

Vit jul??

Vy som jag möttes av denna tidiga söndagsmorgon när jag drog bort draperiet från mitt rum på jobbet. Rådhuset sticker upp bakom en snöinbäddad uteterass.Det har varit en riktigt fin och vintrigvecka. Lite snö har var dag fallit och temperaturen legat stadigt runt behagliga -4 gradersstrecket. Skateskidorna har fått sin motion och jag har därmed fått chans att vässa min teknik. Har inte riktigt fått kläm på skateteknikens tredje och kanske den mest effektiva växeln ännu. Har kännt att den kommer mer och mer, vilket torde bero på att min balans förbättras. Fördelen med skatestilen är att man slipper valla. Hitta rätt fäste bland burkarna till det för tillfället rådande föret är alltid ett stort gissel. Är ändå lite sugen att plocka fram vallaburkarna och dra några varv i klassiskstil. De sista dagarna har föret varit en ganska enkel match i burkväljarkonsten.

På tal om väder så finns ett ordstäv som säger: ”Anders slaskar, julen braskar”. Vilket betyder om det då på Andersdagen är regn och slask, så ska ju julen braska med snö och kyla. Nu var det inte så, utan tvärtom vilket skulle betyda att julen i år kommer att slaska. Under natten till idag så har det snöat cirka en decimeter och temperaturen har tyvärr stigit över nollan. Enligt SMHI, som varje år brukar få frågan om det ligger någon sanning bakom den här gamla ramsan. -Måste vi tyvärr göra den besviken som till äventyrs tror att vädrets oerhört komplicerade mönster skulle rymmas i en ramsa på endast fyra ord.

Vi får hoppas de har rätt och att det blir en jul som braskar. Töväder betyder mer än ofta klisterföre, så jag får fortsätta att träna balans och den tredjeväxeln tills det blir braskväder igen.


Kom ihåg att kolla din brandvarnare idag.


Inga kommentarer: