måndag 10 december 2007

Ljus i skyn

Jag fick denna morgon se något jag aldrig sett förr. I norr fanns ett ljusare parti, symetriskt i formen, nästan som två regnbågar möts. Klockan var vid tillfället strax efter 8 och det är länge till solen försöker visa sig. Något norrsken är det till 99% säkerhet inte. Tankarna snurrar i huvet. Advetsstjärnor i husen runt om får mig att tänka på ett annat fenomen som visade sig för lite mer än 2000 år sedan. Vad är detta?
Det måste finnas en vetenskaplig förklaring. En förklaring skulle kunna vara att den inte ännu uppstigna solens strålar träffar snökristaller i skyn och bildar en vintrig typ av regnbåge. Efter en stunds betraktelse, ser jag att under den V-formade bågen sträcker sig en ljusstapel från spetsen och ner mot marken. Det går uppför mig att det trots allt är ett tecken på en kommande händelse.
Ett tecken för oss Östersundare att göra oss beredda. Om ungefär 60 dagar kommer Vinterstaden Östersund invaderas av skidskyttetokiga människor, framförallt tyskar och norrmän. Utan mer efterforskning tror jag att den mest rimliga förklaringen till fenomenet denna morgon är att den nya belysningen till VM i skidskytte är i drift.
Eller är det ett tecken för något annat?

Inga kommentarer: