torsdag 15 november 2007

Tjuvjulssmakare

Eftersom jag i år verkar ha svårt att vänta och redan tjuvstartat med decembers läckerheter vad gäller mat, fortsatte jag ikväll med att testa dryckerna. Jag har som jag berättat tidigare satt svarta vinbär på jäsning för att göra egen glögg. Om två veckor är det beräknat att det skall vara färdig jäst. Nyvikenheten om hur det smakar och hur starkt det är har medfört att jag inte kan hålla mig och tjuvsmakar lite ikväll. För att göra färdigt glögg, värms vin tillsammans med kryddor. Dessa kryddor är ingefära, kanelstäng, nejlika och torkade pommeransskal.
Mitt egentillverkade vin har en frisk och bärig smak. Klart och ljust röd i färgen. Stor söttma, liten fyllighet och viss strävhet. Bla bla eller smakar det kanske bara som förstarkt blandad svartvinbärssaft? Alkoholhalt? Jag har en alkoholtestare som jag prövat på vinet.
- Vem kollar inte flaskorna på sytemet?
Efter lite provtagning utan några vetenskaplig resultat, läste jag igenom bruksanvisningen till mätutrustningen. Jag "fin justerande" mitt tillvägagångssätt. Fick dock inte fram att vinet skulle innehålla något alkohol. Alltså skulle det inte vara vin. Prövade även att späda ut med vodka för att se om jag gjorde rätt i mätproceduren. Vilket inte ledde till någon signifikant skillnad. Efter lite fundering prövar jag nu en mer välbeprövad metod. Så nu sitter jag och dricker och ser hur full jag blir. Har fått i mig två glas nu. Känner väl inte av så värst mycket ännu. Får pröva lite mer helt enkelt, ny pepparkaksburk väntar i köket också. Hej tomtegubbar....

1 kommentar:

Anonym sa...

Aah, låter skönt...
Hoppas på en smaktur, när det är färdigt =)