torsdag 2 april 2009

Hundar

Hund eller som det heter på franska, -Chien. Vad man lär sig mycket när man är på semester. Det finns faktiskt en hund i Verbier som heter Chien, en riktigt stor rackare.
Chien
I lördags fick jag tillfället att träffa några av de andra hundarna i Tejas kull. Det var en dag fylld med lydnadsträning. För att göra det extra svårt för hundarna var vi hos Thomas och Tina på Hundensgård i Jämtland. Där har de duvor, som släpptes när vi dresserade våra hundar. Kul och nyttigt, inte minst för oss hundförare. Lite koll fick vi allt på våra jyckar. Mer bilder från detta finns på ForsWards hemsida.

I dag blev det en sväng på fjället tillsammans med Tejas uppfödare. Det är alltid bra att få lite extra tips. Jag missade tillfället i helgen som var, med fint väder och de andra hundarna i kullen, men det var trevligt idag i alla fall.

Mor och döttrar, från vänster: Kalla, Hera (mor) och Teja.

Har man som Teja en husse som inte alltid är så konsekvent i lydnadsträningen och som gillar att åka utför på skär. Då får man räkna med att det svårt att förstå att man måste gå bakom och man får räkna med att skära sönder tassarna på sylvassa stålkanter.

Förlåt igen! -Jag skall bli mer konsekvent och jag skall köpa stålkantsfria skidor.

2 kommentarer:

Anna sa...

Tack Henke för en bra dag! De är inte helt olika dessa tre jyckar.
Uppfödarna - Sångbergets kennel

Blueskyskier sa...

Anna o Johan. Det är jag som ska tacka! Hera är en aning lugnare kanske. Såret läker bra.