onsdag 23 september 2009

Svamptokig

Tror att jag som hatade svamp som liten verkligen hatade, gått och blivit lite tokig på äldre dar. För idag har jag åkt många mil bara för att på okänd mark leta svamp. Resultatet blev dessutom riktigt bra. Några påsar förkokta kantareller en himmelskt god soppa och trattkantareller upplagda för torkning.
Trots att vädret i stan var blåsigt och det pratades på radion om stormvindar i fjällen, var det en riktigt bra dag. Till min förvåning kunde inte kameran lagra bilderna på de fina fynden i naturen. De borde finnas ett larm i kamerna när man går hemmifrån som säger:
-Du har glömt minneskortet, klant!
Fast de är fina rensade också...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det var det säkert värt, svamp som är så gott. Det brukar ju komma med årena att man börjar tycka om lite mognare smaker :) Själv är jag otroligt dålig på svamp och kommer oftast hem med de röda svamparna med vita prickar i svampkorgen och tror att de går att äta :)
Jag ska läsa på lite jag också.
Sandra

Tanten sa...

Åh, så underbart Henke! Här nere så sägs det att det inte finns någon svamp alls knappt. Varit för torrt. Vi plockade lite kantareller för ca en månad sedan men jag har faktiskt inte varit ut sedan dess. Och vi hittade ca 15 st totalt.
Man är ju nyfiken på dina ställen, får ta o leta reda på ett par när jag flyttar hem =)

Anonym sa...

Ser helt underbart ut! Jag ser fram emot en god soppa nästa gång vi kommer upp =)