fredag 6 juni 2008

Storsjö dopp

Då har man gjort årets första dopp i beryktat kalla Storsjöns vatten. Det är en mycket ovanlig företeelse att kunna bada så här tidigt, om man nu alls vågar sig ner i sjön. Till min stora förvåning så var det faktiskt riktigt skönt. Temperaturen kunde mättas upp till ungefär 15-16 grader. Vilket normalt räknas som max, i Sveriges femte största insjö. Kanske skall vi återigen tacka koldioxid utsläppen för denna värmebölja vi fått åtnjuta i snart en vecka.

I går var det bad i Vinterbadet på Thomé bryggan. Badtunnorna med 45 gradigt vatten varvades med höga "fina" hopp i pluret.Dagens utflyckt gick till Frösöns nordvästra strand med utsikt över Bydalsfjällen. Jag har hört att förr i tiden tittade bönder på snöformationer på Drommen, för att se när det var dags att släppa ut djuren. Har man lite fantasi kan man se snön ge formationer av en trana och en häst. På bilden ovan kan man mitt på berget se en trana som sträcker sin hals mot skyn. Till höger om den finns resterna av hästen som är travande i riktning åt vänster. Ni kanske tror jag pratar i nattmössan, tyvärr så har det synts tydligare tidigare men då var jag inte framme med kameran.

Teja gillade inte att jag doppade mig. Efter lite gnäll från stranden kom hon ut och försökte rädda mig. Hon insåg efter inte så lång stund att det var skönare att klättra upp på husse.

Inga kommentarer: