måndag 3 mars 2008

Snart vår eller?

Det känns lite lustigt när det på TV pratas om vår och knoppar som brister. Det snackas växthuseffekt och väder som inte kan klassas som någon årstid. Svårt att riktigt förstå. Ok, vi har inte haft mer än kanske ett eller två dygn med en dygnstemperatur under 10 minusgrader. Vädret har skiftat någon grad kring nollan och det har växlat mellan att snöa och regna. Vissa dagar känns det lite grann som om vi redan var en bit in i Mars. Men det har även kommit mycket mer snö än vanligt på vissa ställen. Kanske den ökade globalatemperaturen medför att mer vatten omvandlas till nederbörd och är det bara kallt så kommer den ner som snö.

Var i Vemdalen i veckan och där var det länge sedan de var så mycket snö som det är detta år. Där ligger det upp mot 1,5 meter och under hela tisdagsdygnet och en bit in på onsdagen vräkte det ner. I torsdags var himlen blå vilket gjorde dagen till en ren njutning i och utanför backarna.

Skottdagen har passerat och ingen kvinna har friat till mig vilket de enligt gammal tradition har rätt göra denna dag. Skulle mitt svar varit nej så hade jag varit tvungen enligt etikett att dra mig ur med hjälp av en dyrbar gåva.
Så nu vet ni alla tjejer, chansa, antingen får ni en man eller nått dyrt. Fyra år till nästa tillfälle.
Även Vasaloppssöndagen har passerat och efter ett antal år sittandes i soffan med backsmälla iakta de människor som kämpar sig igenom de niomilen. Har jag för att stilla mitt samvete börjat cykla på trainern framför tv'n. Far och bror genomförde loppet vilket gör att mina tre timmar känns ynkliga, men jag satt i alla fall inte bara och slappade.
Nu idag måndag är det åter en sån där vad jag har börjat kalla skitdag. Strålande sol från molnfri himmel, några få minusgrader och lössnö som fallit under natten. Det stora problemet är vad skall jag göra för att vara ute. Ok, vadsomhelst skulle säkert funka men det är tråkigt att göra det själv. En sväng på isen med skridskorna blev det i alla fall. Tur att man ka låna Ebba ibland.

Inga kommentarer: