måndag 4 februari 2008

Vintern forsätter

Förra söndagen åktes det skidor i Vemdalen. Solen sken, lagom kallt med ungefär fyra minus. Det ända vi kunde klaga på var den starka vind som piskade oss i ansiktet. Vemdalen är dock ett bra ställe även trots hård vind. -Leta rätt på de backar som inte störs av vinden.
Vi hade väldigt tur, för att den bergsluttning som hade de lugnaste vindförhållandet, kunde även ge oss fin vintersol.
Mitt sällskap denna gång tycker mer om att hitta lössnöåk i terrängen än att piska pist. Jag är väl inte heller sen på att hänga på ut i obanad mark. Vilket resulterade i för mig en hel del outforskade åkmöjligheter på berget.Det slutade även med att jag numer har ett par åkbara skidor mindre. En härligt vass och elak sten gömde sig under det tjocka snötäcket. Hmm...
Som kontrast till vintern var jag nere i Stockholm på kurs. Det fick mig att tro att våren var kommen: trampa på grönt gräs, stoppa mössan i fickan, svettas i vinterjacka, vända huvet efter kjolklädda och längta till nästa vinter.
Vilken skön känsla att nu återvänt tillbaka till vintern: snö som yr, mössa på huvet, kalla näsor och snygga vinterjackor.

1 kommentar:

Anonym sa...

Men du Henke-boy?! Vill minnas att du nästan "dissade" Vemdalen och förespråkade Åre. Vad har hänt?

/Who Valley 4 ever!