söndag 26 juli 2009

Fiskelycka

Tillbringade lite mer än ett dygn i gamla hematrakter. Detta för att besöka min faster och en av mina kusiner. Även för att kolla till min markfastighet och utöva lite fiske. Vädret var inte det bästa, regn och grådis. Enligt yr.no skulle regnet avta efter fyra och börja igen efter tio. Alltså en lucka på några timmar. Framme vid "min" tjärn drog jag några aborrar i regnet i väntan på väderluckan. Efter lite övertalan av min kusin begedde vi oss ut till en å för ädlare fiskar, vilket han efteråt kom att tacka mig för.....det visade sig att yr.no hade gjort en rikigt bra prognos och vädret blev pefekt. Fisket började också ganska ok, några småöringar började snabbt att nappa och en lite tävling startade. När jag ledde med tre mot två vände min tur. Kusin A fick ett supernapp och han lyckas bärga en rikigt fin öring. Snacka om att man blir lite avis, sådana monster har då ingen av oss varit i närheten eller ens drömt om att fånga.
Mycket nöjd fiskare med sin drömfisk.
Jag forsatte att rycka upp småöring utan att fånga någon i ett format som lämpar sig för matlagning. Efter att slängt tillbaka ungefär ett tiotal småfisar, händer det. SMACK!! Hoppsan vad är detta?
Efter några minuter kämpande håller även jag en bamse i mina händer.
Norrlands Guld, öring på 1,2kg och 1,5kg.Nästa gång tar vi med håven men får troligtvis inte använda den. Detta händer förmodligen bara en gång, men sugen är vi båda på att lyckas med detta igen. Hur mycket tur kan man få?

1 kommentar:

Ewa sa...

Mycket imponerande. Vackra fiskar.
Bra kämpat =)